Niets is zoveel waard als een blijvende klant. Loyale klanten zorgen voor de meeste omzet - nu en in de toekomst. Maar wat als klanten naar de concurrent lopen? En u daardoor omzet mist? En ook niet meer terugkomen? En u dus nog meer omzet mist? Oftewel: hoe kunt u relaties aan uw bedrijf binden en behouden? Dat gaat verder dan het leveren van een goede dienst of goed product. Net als in elke relatie spelen aandacht en waardering hierin een belangrijke rol. En net als in een persoonlijke relatie kunt u die waardering met een cadeautje laten blijken. Relatiegeschenken zijn een leuke, effectieve en goedkope manier om klanten aan uw bedrijf te binden. U maakt van een tevreden klant een loyale klant en dat levert u de meeste winst op.

Relatiegeschenken zorgen voor langdurige PR

Een balpen met uw bedrijfsnaam of een bedrukte sleutelhanger meesturen met een bestelling: het is maar een kleine moeite, maar het effect is groot. Uit onderzoek (Markettools Inc) blijkt dat 87% van de relatiegeschenken langer dan een jaar wordt bewaard. Ook geeft 79% van de ontvangers aan dat zij opnieuw zaken met het bedrijf zouden willen doen. Uit hetzelfde onderzoek bleek ook de volgende effecten van relatiegeschenken:

  • 83% vindt het leuk een geschenk te ontvangen
  • Medewerkers voelen zich meer gewaardeerd
  • Uw naamsbekendheid stijgt
  • Uw (merk)naam wordt beter onthouden
  • Uw klantrelatie wordt beter
  • Klanten voelen zich meer gewaardeerd

Relatiegeschenken zijn dus niet alleen leuk om te geven en te ontvangen, maar dragen ook structureel bij aan de klantenbinding. En dat is goud waard voor uw bedrijf.

Relatiegeschenken maken van een tevreden klant een loyale klant

Klantenbinding draait om loyaliteit. Een loyale klant zal niet snel overstappen naar de concurrent. U kunt op zijn klandizie vertrouwen, ongeacht wat de concurrent doet. Een loyale klant is ten eerste een tevreden klant. De kwaliteit en betrouwbaarheid van uw producten, diensten en service staan hierbij voorop. Maar een tevreden klant is niet meteen een loyale klant. Heeft de concurrent iets beters te bieden, dan bent u hem kwijt. En als de klant eenmaal vertrekt, dan komt die negen van de tien keer niet meer terug. Vooral nu iedereen op het internet eenvoudig het aanbod kan vergelijken, is het verliezen van klanten aan een andere aanbieder een groot probleem. Continu uw prijzen of aanbod aanpassen aan de concurrent is geen oplossing. Investeren in een opbouwende, langdurige relatie met uw klanten is dat wel. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat maar liefst 68% van de klanten vertrekt omdat zij geen binding voelen met het bedrijf.

Investeren in relatiegeschenken als middel tot klantenbinding is lucratief

Investeren in klantenbinding is geen moeilijke keuze wanneer u zich beseft dat 80% van de toekomstige winst afkomstig is van 20% van uw huidige klanten. Investeren in bestaande klanten is bovendien erg rendabel: als u ervoor kunt zorgen dat er 5% minder klanten uit uw bedrijf wegsijpelen, levert u dat een winststijging op van ongeveer 75%. Daarnaast levert een verbetering van het klantbehoud van 2% ongeveer net zoveel op als een kostenbesparing van 10%. Ten slotte vertaalt klantloyaliteit zich ook in de aanwas van nieuwe klanten; loyale klanten zijn meestal de beste promotors. U kunt zich geen betere reclame wensen dan mond tot mondreclame! Investeren in klantenbinding begint bij een goede communicatie om te kunnen blijven voldoen aan de wensen en verwachtingen van uw relaties. Klanten die zich niet serieus genomen voelen of personeel treffen dat niet deskundig genoeg is, te weinig moeite doet een probleem op te lossen of slecht luistert, zullen geen zaken met uw bedrijf meer willen doen. Als die basisbeginselen echter in orde zijn, kunt u de klantbetrokkenheid vergroten door het geven van een relatiegeschenk. Een leuk relatiegeschenk geeft een positief gevoel van waardering en versterkt de band, waardoor uw relatie zelf ook eerder geneigd is iets aan u terug te geven. Bovendien geeft het u zelf ook een goed gevoel om iets weg te geven. Zo snijdt het mes dus aan twee kanten.

Laat relatiegeschenken voor u werken

De kracht van een relatiegeschenk zit hem in meerdere factoren. Zoals gezegd, is klantenbinding het voornaamste doel. Daarnaast levert een relatiegeschenk nog meer op, zoals de vergroting van uw naamsbekendheid en het aantrekken van nieuwe klanten. Uit een enquête van de EPPA (European Promotional Products Association) blijkt hoe groot het effect is van relatiegeschenken. Maar liefst 9 van de 10 respondenten gaven aan dat ze elke dag een promotieartikel gebruiken. Afhankelijk van het soort artikel, komen zij dus dagelijks in contact met uw bedrijfsnaam. En als dit een bedrukt relatiegeschenk betreft, wordt uw bedrijf of merk tegelijk gepromoot aan andere mensen uit de (privé)omgeving van deze ontvanger. Zo kan een relatiegeschenk niet alleen voorkomen dat relaties u vergeten, maar ook ervoor zorgen dat nieuwe klanten u vinden!

Relatiegeschenken bedrukken met logo

Op het moment dat de ontvanger een cadeautje van u krijgt, zal deze relatie elke keer aan uw bedrijf denken op het moment dat hij dit product ziet of gebruikt. Die positieve associatie tijdens vele contactmomenten is natuurlijk al winst. Maar u kunt nog veel meer mensen bereiken als u een relatiegeschenk laat bedrukken met uw bedrijfsnaam, merk en/of logo. Zo brengt u uw bedrijf ook onder de aandacht van de mensen in de (privé)omgeving van de ontvanger. Neem bijvoorbeeld een notitieblok met uw bedrijfsnaam erop. De ontvanger zal geregeld een blaadje gebruiken om op te schrijven en dus vele contactmomenten met uw bedrijf hebben. Maar de kans is groot dat er ook eens een blaadje met notitie aan een ander wordt gegeven, waarmee uw naamsbekendheid wordt vergroot. Een ander bedrukt relatiegeschenk dat gegarandeerd veel door anderen wordt gezien, is een aansteker. De meeste rokers leggen hun aansteker bij hun rookwaar op tafel en ook het uitdelen van een vuurtje is aan de orde van de dag. Het promoten van uw bedrijf of merk door promotieartikelen is dan ook bewezen effectief. In tegenstelling tot bijvoorbeeld advertenties in printmedia levert het veel meer contactmomenten op voor een langere periode. Uit de EPPA enquête bleek zelfs dat promotieartikelen 88% van de mensen van 14 jaar en ouder bereiken. Dat is een fors hoger bereik dan reclame via televisie en radio. En dat voor een veel lager budget.

Wat is een goed relatiegeschenk?

Over budget gesproken, het effect van een relatiegeschenk hoeft niet afhankelijk te zijn van de prijs van het cadeau. Belangrijker is om het cadeau met zorg te kiezen. En dat is in deze enorm uitgebreide markt best moeilijk. De zoektocht naar een effectief relatiegeschenk begint met een inventarisatie van uw bedrijf en doelgroep: wat is het aantal mensen, wat zijn hun interesses en verwachtingen en welk gevoel wilt u overbrengen? Als u een milieubewust imago nastreeft, is een geheel recyclebare reisbeker met uw logo erop bijvoorbeeld een betere keus dan een plastic strandbal. En als de doelgroep bestaat uit hoog opgeleide alleenstaanden, is het geven van een smaakvolle wijnkaraf een goede keus. Voor jonge gezinnen met kinderen valt een koker met kleurpotloden misschien beter in de smaak. Bedenk ook of u een origineel of juist populair relatiegeschenk wilt geven. Een populair relatiegeschenk zal 9 van de 10 keer positief worden ontvangen, maar met een origineel relatiegeschenk trekt u meer aandacht en onderscheidt u zich van andere bedrijven. Er zijn tal van originele gadgets op de markt die gegarandeerd meer opvallen dan een balpen, hoe geliefd die als gebruiksvoorwerp ook is. Vraag uzelf ook af of het product zichtbaar door de ontvanger kan worden gebruikt. Een tas met uw logo die elke dag meegenomen wordt naar het werk zal veel door anderen worden gezien. Een kleine sleutelhanger daarentegen zal minder vaak de aandacht trekken. Ten slotte kunt u rekening houden met het effect in de tijd van uw relatiegeschenk. Een pen bijvoorbeeld heeft een levensduur van enkele maanden. Een barbecueset kan jarenlang meegaan, maar wordt niet zo vaak gebruikt als een pen. En het nut, de levensduur en gebruiksfrequentie van een USB-stick bijvoorbeeld is veel groter dan een opblaasbaar luchtbed voor op het strand. Het zijn allemaal overwegingen om te maken bij het kiezen van uw ideale relatiegeschenk.

Tips voor originele relatiegeschenken

Welk relatiegeschenk u ook kiest, in tegenstelling tot andere promotionele acties als kortingsbonnen of geld terug acties heeft een relatiegeschenk een langdurig tevredenheidseffect. Vaak zullen de emotionele en gebruikswaarde van het relatiegeschenk dan ook een stuk hoger zijn dan het aankoopbedrag. Helemaal wanneer u er een beetje creatief mee omgaat. Verras uw relaties vlak voor de zomervakantie bijvoorbeeld eens met een zomers cadeautje dat de vakantiestemming zal verhogen en het positieve gevoel bij uw bedrijf versterkt. Er is een enorme keus aan zomer relatiegeschenken, van goedkope zonnebril tot allerlei soorten barbecues, bijbehorende schorten en barbecuesets. Ook voor de andere seizoenen of de feestdagen kunt u kiezen uit allerlei bijpassende relatiegeschenken. Juist wanneer u met dat beetje extra creativiteit uw relatie weet te verrassen, krijgt het relatiegeschenk die hoge emotionele waarde die zich voor u uitbetaalt in een goede klantenbinding.

Want uiteindelijk draait het allemaal om de extra aandacht en het gevoel van waardering dat u aan uw relatie kunt overbrengen. Een relatie die zich gewaardeerd voelt, voelt zich verbonden aan uw bedrijf en zal graag van uw diensten gebruik blijven maken. Een met zorg gekozen relatiegeschenk kan van een tevreden klant een loyale klant maken. En klantloyaliteit is de basis van elk succesvol bedrijf!