Als u niet overtuigd bent van het belang van relatiegeschenken in uw marketingstrategie nodig ik u uit om verder te lezen. Onderzoek laat namelijk zien dat relatiegeschenken een essentiële bijdrage kunnen leveren aan uw marketing. Het is een waardevolle aanvulling op uw andere marketinginstrumenten zoals online, rtv, offline etc. Onderstaande infographic laat namelijk zien dat:

  1. Relatiegeschenken de laagste kosten per impressie hebben. Radio en televisie zijn wat dat betreft veel duurder. Dit komt omdat een radio advertentie hooguit een paar keer voorbij komt, terwijl bijvoorbeeld een pen het hele jaar op het bureau kan liggen voor gebruik.
  2. Relatiegeschenken zijn heel doelgericht omdat u ze zelf bij de juiste doelgroep aflevert door middel van een persoonlijk contactmoment. In tegenstelling tot advertenties op radio, televisie of andere media. Daar is het schieten met hagel terwijl u met uw eigen relatiegeschenken met scherp schiet. U bepaalt immers zelf wie een relatiegeschenk krijgt?
  3. Relatiegeschenken worden gebruikt: 45% gebruikt elke dag wel een relatiegeschenk en 73% gebruikt elke week wel een relatiegeschenk.
  4. Relatiegeschenken overal gebruikt worden: 55% in de slaapkamer, 74% op kantoor en maar liefst 91% in de keuken. Welke relatiegeschenken heeft u liggen in uw huis of op kantoor?
  5. Relatiegeschenken zijn concreet en prikkelen alle zintuigen: zelf heb ik bijvoorbeeld een fruitbeker die ik dagelijks gebruik met een logo erop (natuurlijk van relatiegeschenken.nl ;-)). Je pakt hem vast, zet hem aan je mond, voelt het etc. Heel anders dan een tv reclame die je alleen ziet en hoort.
  6. Met 20,9% aankopen genereren relatiegeschenken een veel hoger achteraf-kooppercentage dan print (13,4%), TV (7,1%) en online advertenties (4,6%) (Bron: PPAI).
  7. Last but not least: 84% van de mensen die een relatiegeschenk hebben gekregen weten zich de bedrijfsnaam nog te herinneren.

Bron: designinfographics