Hoe dat werkt? Sociaal bewijs is een van de beïnvloedingsprincipes die wetenschapper Robert Cialdini vaststelde. Consumenten hebben de automatische neiging om goed te kijken naar hoe de rest van de groep zich gedraagt. Keuzes die zij massaal maken wijzen op de ‘juiste keuze’, zodat we daar gemakkelijk in meegaan.

De kracht van sociaal bewijs

De kracht van sociaal bewijs komen we tegen op het terras, in beoordelingen op websites en tijdens evenementen. We kiezen voor het terras waar alvast andere mensen zijn gaan zitten, we gebruiken de beoordelingen online om het populairste hotel te kiezen en tijdens evenementen kijken we goed naar hoe anderen om ons heen zich gedragen of kleden.

We zijn als mensen onbewust best onzeker over de meeste keuzes die we maken. We hebben de automatische neiging om ons te conformeren tot wat een groep doet. Tijdens een lezing peilen wie het verhaal van toegevoegde waarde vindt? De meest krachtige uitkomst volgt uit de vraag om te gaan staan als het verhaal niet van toegevoegde waarde was. Het feit dat iedereen zit werpt een drempel op om te gaan staan, we conformeren ons graag aan de rest om ons heen.

Sociaal bewijs vormt uit een belangrijke sociale norm, die impliciet aangeeft hoe we ons dienen te gedragen. Blijft iedereen netjes op 3 meter afstand in een cirkel om een straatartiest heen staan? Dan wordt de rest zich automatisch bewust van het feit dat dit de ‘juiste’ afstand is. Die belangrijke kracht van de sociale norm en sociaal bewijs valt te benutten met relatiegeschenken, tijdens ieder seizoen!

Relatiegeschenk voor de doelgroep

Zodra het zonnetje door begint te breken in de lente zetten we graag een zonnebril op, zodat we minder last hebben van de felle stralen op onze ogen. Bovendien ziet de zonnebril er behoorlijk stijlvol uit, waardoor we daarmee een goede indruk kunnen maken. Met name tijdens de lente hebben we de zonnebril nog niet altijd bij ons, waardoor het een geslaagd relatiegeschenk vormt. Draagt een groot deel van de doelgroep op de boulevard uw zonnebrillen? Dan wordt het voor de rest belangrijker om er ook één te bemachtigen en daarmee de promotie voor uw merk of product te verzorgen.

Breekt de zomer aan en stappen we vanaf de boulevard het zand van het strand op? Een strandbal vormt dan een geslaagde keuze. De ballen zijn goed zichtbaar op het strand en creëren met uw merk- of productnaam daarop onbewust sociaal bewijs voor die keuze.

Tijdens de herfst zijn het bijvoorbeeld de regenjassen die u kunt laten bedrukken. Het zijn producten die goed zichtbaar door het straatbeeld bewegen. Ze komen goed van pas en creëren onbewust sociaal bewijs voor uw keuze.

Tijdens de wintermaanden vormt de muts de beste keuze, iets dat Unox al jarenlang krachtig bewijst. De mutsen tijdens de Nieuwjaarsduik geven goed aan hoe het de ‘juiste keuze’ vormt om tijdens de koude wintermaanden voor de heerlijke rookworsten van het merk te zorgen. Dat is belangrijk sociaal bewijs dat ook u in kunt zetten met onze relatiegeschenken.