Binnen de psychologie gelden er een aantal belangrijke aankoopargumenten, bijvoorbeeld op basis van sociaal bewijs dat we vorige keer bespraken.

Een tweede aankoopargument voor consumenten vormt schaarste. Dat was schaars is waarderen we onbewust meer dan dat wat in overvloed aanwezig is. Vanuit een aangeboren overtuiging gaan we er vanuit dat schaarste erop wijst dat iets van grote waarde is, waardoor anderen de rest van de voorraad al hebben weggenomen. Het principe valt terug te zien in tal van reclame-uitingen, zoals ‘op = op’ en ‘maximaal 3 stuks per klant’.

Schaarste valt bijvoorbeeld goed toe te passen op een sociaal netwerk zoals Facebook. Door daar enkele relatiegeschenken weg te geven ter promotie van de eigen onderneming, een merk of product ontstaat er een onbewuste drang om daar kans op te maken, zoals bij een loterij of andere actie.

Weggeefactie op Facebook

De weggeefactie op Facebook levert de beste resultaten op wanneer u enkele relatiegeschenken kiest die de doelgroep graag wil hebben. De beperking van het beschikbare aantal speelt hierin een belangrijke rol, aangezien dat de schaarste creëert die de aankoopmotivatie voor de doelgroep vormt.

Het is van belang om de doelgroep op de hoogte te brengen van de weggeefactie en hen bijvoorbeeld te vragen het bericht te delen. Door hen op het bericht te laten reageren met een slogan of andere vorm van input valt er bovendien waardevolle inspiratie op te halen. Op die manier kunt u schaarste inzetten om door middel van relatiegeschenken buzz te creëeren, uw merk of product onder de aandacht te brengen en waardevolle input te vergaren.

Geschikte relatiegeschenken

Er zijn verschillende relatiegeschenken voor de toepassing van schaarste, mits het gaat om een product met voldoende waarde voor de doelgroep. Als reisorganisatie is het bijvoorbeeld een uitstekend idee om een aantal rugzakken weg te geven. Dit sluit aan bij de wensen van de doelgroep en vertegenwoordigt een relatief grote waarde. Door er slechts 3 weg te geven ontstaat er eenvoudig schaarste, waardoor de doelgroep het product en de actie extra zal waarderen.

In meer algemene zin is het verstandig om goed te kijken naar het gadget-gehalte van de relatiegeschenken die u wilt weggeven om buzz te creëren. Het is dan bijvoorbeeld een goed idee om deze glazen drankdispenser met onderzetter uit te zoeken. Het is een uniek product dat van zichzelf al schaars is, omdat het niet zomaar in allerlei andere winkels beschikbaar is.

Het zijn twee voorbeelden van geslaagde methoden om een psychologisch aankoopargument voor consumenten in te zetten. U creëert een belangrijke mate van buzz, waardoor u uw merk, product of onderneming succesvol onder de aandacht kunt brengen.