Waarom een relatiegeschenk geven? Het lijkt een nogal triviale vraag, maar toch blijken veel bedrijven deze vraag te hebben. Wat is de nut en noodzaak van het geven van een relatiegeschenk? Ik doe toch al genoeg aan PR en Marketing? Bottomline komt het erop neer dat het relatiegeschenken een belangrijk psychologisch mechanisme in werking stellen waardoor u uw omzet kunt verhogen. Deze en nog negen andere redenen worden hieronder nader toegelicht.

1. Relatiegeschenken voor een blijvende herinnering

Relatiegeschenken zorgen voor een blijvende herinnering omdat je fysiek iets weggeeft. Het is dus heel anders dan een bedankmailtje of een bedankbriefje of een advertentie op een website of in een krant. Die blijven niet liggen op een bureau en verdwijnen daarom snel in de vergetelheid. Bij relatiegeschenken is dit anders. Een bedrukte mok wordt vaak jarenlang nog gebruikt, een pen gaat minimaal een jaar mee (en gemiddeld door 7 handen blijkt uit onderzoek!) en een powerbank wordt jarenlang gebruikt door relaties (met name op vakanties). Kortom, omdat het een tastbaar product is, blijft het veel langer onder de aandacht van uw relaties.

2. Relatiegeschenken: omdat het leuk is om iets weg te geven

Wie kent dat gevoel niet. Je hebt iets leuks gekocht voor een verjaardag van een goede vriend. Voordat je het geeft voel je de positieve spanning opkomen: hoe zal hij het cadeau vinden? Net zo leuk als jij? En wat is het dan leuk om een enthousiaste reactie terug te krijgen. Oftewel: het geeft de ander niet alleen een goed gevoel, maar uzelf ook!

3. Relatiegeschenken: omdat relaties het fijn vinden om iets te krijgen

Hebt u ooit wel eens mee gemaakt dat iemand afwijzend reageerde op een cadeautje die hij of zij kreeg? Natuurlijk niet! Mensen waarderen het als je ze iets geeft omdat ze voelen dat u daardoor uw waardering wilt laten zien. Het geeft uw relatie dus ook een goed gevoel. In feite is het een soort fysiek compliment dat u uitdeelt.

4. Relatiegeschenken: omdat het relatief goedkoop is vergeleken bij andere marketing

Pennen zijn al te koop vanaf een paar cent inclusief bedrukking. Als u dat vergelijkt met een advertentie (die ook nog eens veel minder impact heeft en veel vluchtiger is) dan is een relatiegeschenk een heel goedkoop marketinginstrument. Stel u stuurt naar 1000 klanten een mooie pen. Dan heeft u voor een relatief gering bedrag een enorme, persoonlijke, impact.

5. Belangrijk psychologisch mechanisme: omdat je de regel van wederkerigheid in werking laat treden

Businesswise is dit de belangrijkste reden waarom u het zou moeten overwegen. Relatiegeschenken stellen namelijk de regel van wederkerigheid in werking. Dat wil zeggen: omdat u hun iets geeft is de kans groter dat zij ook iets voor u terug willen doen (lees: iets bij u willen afnemen). Dit is een universeel psychologisch principe en dat u dus in werking kunt laten treden door een relatiegeschenk weg te geven.

6. Relatiegeschenken: concurrenten doen het ook.

Dus als u het niet doet. Tja, als u concurrenten het wel doen en u niet dan wordt de kans groter dat u klanten en daarmee omzet misloopt. En dat wil toch niemand.

7. Heel veel verschillende mogelijkheden met relatiegeschenken

Tegenwoordig kun je te kust en te keur gaan met relatiegeschenken. Er bestaan er duizenden in allerlei soorten en maten. En ook qua bedrukkingstechnieken kunt u alle kanten op. Graveren, laseren, 1 kleur tot en met full colour, op verschillende plaatsen op het product. Kortom, er zit altijd wel iets tussen dat aansluit bij uw wensen.

8. Relatiegeschenken kun je personaliseren

Ik heb zelf een keer een klant bedankt door een gepersonaliseerde parkerpen weg te geven met een persoonlijke boodschap. Toen ik een paar jaar later daar terugkwam voor een kopje koffie bleek de parkerpen nog steeds te worden gebruikt. Mensen waren er trots op dat ze die pen hadden gekregen. Door er dus een persoonlijke boodschap op te zetten versterk je nog meer de kracht van dit instrument.

9. Exclusieve relatiegeschenken voor exclusieve relaties

Ieder bedrijf of organisatie heeft ze: speciale relaties. Je werkt er al jaren mee samen en je kent elkaar door en door. Voor deze relaties is het waardevol om een exclusief relatiegeschenk te geven. Een geschenk die geld mag kosten. Maar waarmee u ook de bijzondere relatie benadrukt en bevestigd. Want juist deze vanzelfsprekende, goede relaties zijn belangrijk om te onderhouden!

10. Medewerkers persoonlijk waarderen voor hun inspanningen

Niet alleen voor externe relaties maar juist ook voor uw eigen medewerkers is een relatiegeschenk een mooi instrument. U laat daarmee uw persoonlijke waardering merken aan uw medewerkers. Medewerkers stellen dit gebaar zeer op prijs waardoor het de tevredenheid positief zal beïnvloeden.

Kortom, genoeg redenen om een relatiegeschenk weg te geven. Veel succes met het maken van een keuze uit het assortiment ;-).